140 éve született...?

Varsányi Irén, a színésznő...

Varsányi Irén, a színésznő...

Mátrai Betegh Béla: A szem, a hang, az arc

2018. augusztus 15. - dylan73

matrai-betegh_bela-001.jpgA szeme! És a hangja! - szinte hallom, ahogyan az emlékezők felkiáltanak e két jellegzetes fizikai adottságának hevesen fellob­banó emlékétől. Aztán elakadnak. Sem a szeméről, sem a hangjáról közhelynél egyebet nem tudnak mondani: őziketekintetű volt és gordonka-hangú. Ennyi az egész.

Nem is csoda. Ha azt mondanám, hogy Varsányi Irénnek gyönyörű volt a szeme, olyan, mintha egy harmonikus, nagy szim­fóniából csak egyetlen, mellékes akkordot emelnék ki. Különben is, tévedés azt hinni, hogy a szem önmagában kifejezően szép lehet. Az álarc szemnyílásán kivillanó legszebb szempár se mond sem­mit: anya nem ismer rá belőle a gyermekére, szerető a kedvesére. A szemet mindig a környéke teszi széppé. S Varsányi Irén arca, homlokától az álláig, a szeme közvetlen környezetéhez tartozott. A teljes arc fejezte ki a szem mondanivalóját, a tekintet úgy áradt rajta szét, mintha ez az asszony nemcsak a szemével, hanem az arca minden más részletével is nézne az emberre.

 varsanyi_szeme_es_a_mosolya.jpg

Varsányi szeme és mosolya

 
Első pillantásra is szembeötlő rajta a vonalak és a formák ritka összhangja. A homlok íve a simára fésült haj alatt - mindig simán viselte a sötét haját párhuzamos a szemöldök két ívével és a tisztán metszett szemnyílás felső peremével. Ez a puha hullámzás és visszatérő vonalritmus, ezek a gyöngéd ívek meleg nyugalmat adnak az arcának. Ha hozzávesszük, hogy ezt az egységet lenn az áll ugyanilyen lágy ívű hajlással fogja össze, előttünk lebeg egy női fej, amelynek alapkontúr­jai rendkívül harmonikusak. Minden ovális rajta, tehát a legfinomabban nőies, az arcot szinte úgy ringatja el az áll szelíd hajlása, mint egy hajlított talpú bölcső. Az egyetlen vonal, amely ellentmond az arc boldog egyensúlyának, a szájé. Keskeny és hosszú, mint egy gondolatjel. A szájnak ez a tilal­mas zártsága és a pillantás mély borongása ezt a vidámságra termett arcot egészében mélabússá teszi, őszies jellegűvé, fájdalmasan merengővé, titokzatossá, majdnem tragikussá.

A színészi játékot külsőleg segítő járulékok: maszk, kosztüm, kellék kiválogatásában éppúgy, mint a belső, indulati kifejezések: könny, nevetés, a suttogás vagy kitörés használatában a lehető legegyszerűbb eszközök híve volt.

A teatralitást, amely minden színészi alkotásnak olyan velejárója, mint a nehéz fizikai munkának a gyorsabb érverés, kemény átéléssel tette közvetlenné és emberi arányúvá. A Pygmalionban például úgy játszotta Elizát, hogy a figura első feléhez, amíg külvárosi, kócos kis virágáruslány, egyáltalán nem csinált maszkot. Nem maszatolta be magát, ahogy ehhez a szerephez általában szokásos, sőt szokványos. Magatartásában, viselkedésében, belülről volt maszatos, a modorában volt olyan fésületlen, lompos és ápolatlan, hogy az egész lány egy kád forró fürdő után kiáltott. De mivel csodák nincsenek és a semmivel színpadon sem lehet kifejezni semmit, megtalálta az egyetlen legegy­szerűbb eszközt, amellyel a maszatot és a neveletlenséget egyszerre lehet kifejezni: időnként a kezefejébe, vagy a tenyerébe törölte elcsöppenő orrocskáját.

Eliza lassú kikupálódását dámává emberileg és logikailag azzal hitelesítette és egyben azzal tette elragadóan mulatságossá, hogy előkelő kisasszonnyá való cseperedése közben ez a mozdulat reflexszerűen néha még megismétlődött nála, de félbeszakadt, mert Eliza észbekapott, hogy nem illik.

Belső kifejezési eszközeinek választékosságára, s arra, milyen önfegyelemmel és kifi­nomodott ízléssel került minden olcsót, hatásosat, elvetve a mesterségbeli sablont és keresve a művészi újat, jellemző, ahogy a Liliom Julikáját játszotta. A szerepet és egy csepp könnyben oldott, vásári selyemcukornak érzem. Két, színészi gyakorlatból fakadó, színpadias könnyel patakzó elérzékenyülést lehet kiváltani benne a közönségből. Varsányi az ízlésesebb, a nehezebb, az emberibb és igazabb megoldást választotta: száraz szemmel játszotta végig. Amit könnyben megtakarított, rápazarolta a szerepre őszinte érzelemben, mély és hangtalan szenvedésben. Mikor a halott Liliomra ráhajol az orvos és gyertyavilágot kér a szemreflex megvizsgálásához, Varsányi Julikája úgy hozza be a gyertyát, mintha reménykedéstől pislákoló szívét tartotta volna a tenyerén. Vizsgálat közben nem Liliomot nézte, hanem az orvos arcát leste, leolvasni róla a hírt: él-e, hal-e a férfi? S azt az érzelemfacsaróan suttogó szöveget a halott embere fölött: „Te csak aludj, Liliom...” - olyan elgyöngüléssel, könnytelenül mondta el, hogy a néző azt érezte, ez a kis cseléd most belül lassan elvérzik.

  

es_hat_julika.jpg
A Liliomban Csortos Gyulával

A bejegyzés trackback címe:

https://varsanyi-iren.blog.hu/api/trackback/id/tr414199859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása